Skip to main content

Pět lídrů odpovědělo NESEHNUTÍ na Otevřený dopis s dotazy na kroky, které jako budoucí zastupitelé a zastupitelky podniknou v oblasti nekontrolovatelné expanze nákupních center a jak podpoří pestrou a hustou síť obchodů. Zatímco TOP09 by podpořila změnu územního plánu k regulaci velkých nákupních center ihned, primátor města Brna by to nechal až na nový územní plán.

Expanze velkých nákupních center ve městě se stávám významným tématem a problémem. Od letošního dubna vede NESEHNUTÍ kampaň, která je zacílena na radní města s výzvou, aby se regulací zabývali a udělali vše pro podporu pestré a husté sítě obchodů ve městě (brno.hyper.cz). Kampaň doposud podpořil sociolog Jan Keller, socioložka Hana Librová či farář Štěpán Hájek. Dále pak řada brněnských občanských sdružení a neziskových organizací a mimo jiné i maloobchodní síť Brněnka či Bacom.

Na základě dlouhodobých zkušeností NESEHNUTÍ a příkladů dobré praxe ze zahraničí, vznikl návrh na takovou změnu územního plánu, která by podpořila rozvoj maloobchodu v Brně tam, kde nemají lidé zboží denní spotřeby v docházkové vzdálenosti (celkem 1/3 obyvatel města!). Dále by změna jasně zakázala stavět velká nákupní centra tam, kde již nyní způsobují negativní dopady na životní prostředí, komplikují dopravu apod. Změna územního plánu musí projít zastupitelstvem. NESEHNUTÍ se tedy obrátilo na lídry stran, mezi kterými budou tento víkend Brňané a Brňanky vybírat, se dvěma dotazy:

  • Budete podporovat rozvoj fungující pestré sítě snadno dostupných obchodů různých formátů v Brně? Pokud ano, jak?
  • Podpoříte takovou změnu územního plánu, která nastaví jasná pravidla pro rozvoj maloobchodu v Brně a přispěje k omezení další výstavby velkých nákupních center?
Na dopis reagovalo pět stran – ČSSD, SZ, TOP09, Moravané a Pravý Blok. „Cestu k podpoře malých a středních obchodníků vidí politici a političky zejména na úrovni slev z nájmu v nemovitostech vlastněných městem ( TOP09 a ČSSD). Ptáme-li se na cestu změny územního plánu, odvahu k tomuto kroku má TOP09 a Strana zelených. Primátor města hodnotí víkendové nakupování jako volnočasovou aktivitu srovnatelnou s kulturním vyžitím či výlety do přírody. Do stávajícího územního plánu by nezasahoval a v podstatě ani do nového. Vyvolání diskuse a prosazení změny v novém územním plánu nechává na veřejnosti, která se podle něj jistě ozve,“ hodnotí reakce ze strany lídrů Hana Chalupská z NESEHNUTÍ a doplňuje „Strana zelených vidí řešení v důslednějším dodržování regulativů územního plánu stávajícího a v jasném určení míst, kde je třeba maloobchod umisťovat.“

O změně územního plánu se diskutovalo i na předvolebním fóru, které proběhlo minulou středu v Moravské zemské knihovně. „Pro změnu územního plánu, která by omezila expanzi velkých nákupních center se vyslovili všichni zástupci a zástupkyně diskutujících stran- tedy TOP09, VV, KSČM, Strana zelených, KDU-ČSL,Česká pirátská strana i Brno 2010.“ komentuje výsledek fóra Milan Štefanec. Odpovědi na otevřený dopis i záznam fóra jsou veřejně dostupné na http://forum2010.nesehnuti.cz nebo na brno.hyper.cz “Odpovědi politiků a političek ke konkrétním opatřením na omezení expanze velkých nákupních center v Brně archivujeme a v klíčových okamžicích změn a projednávání územního plánu jim je připomeneme. Expanze nákupních center negativně zasahuje nejen do života a prostředí tohoto města, ale do celého regionu. Již nyní je jasné, že se do Brna hrnou další obchodní domy – AUPARK, BAUHAUS – a nová radnice bude čelit tomuto problému hned od začátku svého působení,“ připomíná další fakta Milan Štefanec z NESEHNUTÍ. Snahu omezit další výstavbu hypermarketů v Brně projevili kandidáti a kandidátky v komunálních volbách také v anketě Ekologického institutu Veronica a Centra pro životní prostředí a zdraví (k dispozici ZDE). „Expanze nákupních center je problémem pro širokou veřejnost, petici radním, aby se problémem zabývali, podepsalo doposud více než 3500 osob. Podpisy budeme sbírat celý podzim, petici je možné podepsat prostřednictvím internetu, nebo na našich infostáncích; do voleb budeme každé odpoledne na Kobližné, 23.10 v Klubu Favál, na Moravském náměstí pak 25. a 27.října, opět v odpoledních hodinách,“ říká Boris Rafailov, který má v NESEHNUTÍ na starosti propagaci kampaně.

Více informací :

Hana Chalupská, 731 181 990, hana.chalupska(@)nesehnuti.cz Milan Štefanec, 543 245 342, milan.stefanec(@)nesehnuti.cz

]]>